Diesel motor:
FPT N60-400 199kW at 3000rpm C-rating
Kumera HVP83H 830Nm CPP gir med 3 clutcher
Propeller:
Helseth 3H-70-850HS 3 blads 950mm, akseldiameter 70mm
Elektromotor:
Praxis 100kW permanent magnet radial flux
Batteripakke:
Praxis 120kWh LiIO batteri
Innhold:
1 SYSTEMBESKRIVELSE FRYDENBØ HYBRIDSYSTEM
2 ENERGIEFFEKTIVISERING
2.1 Innledning
Figuren her indikerer i hvilke operasjonsområder hybride fremdriftssystem er aktuell. Ny mer kostnads energieffektive batterier vil endre disse grensene i fremtiden.
2.2 Operasjonsmønster
2.3 Systemkomponenter
Ved bruk under 100kW vil dieselmotoren være utkoblet, og fartøyet bli drevet av energi fra batteriet inntil batteriet er tomt.
Vribar propell
Energistyringssystem
Ytterligere driftstilpasning
3 KONVENSJONELL FREMDRIFT
3.1 Diesel motor
3.2 Gir
3.3 Propellsystem
4 HYBRIDE TILLEGGSSYSTEMER
4.1 Elektromotor
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.
Motoren som vi leverer har følgende tekniske spesifikasjoner:
• Effekt 100kW ved 2400rpm
• Vann/glykol kjølt.
• Diameter 370mm med standard API flens tilpasset diesel motoren
• Aksiell lengde 143mm
• Hul aksling med standard spline hun kobling
• Rotoren er selvstendig opplagret
• Motorvekt 50kg
Kontrollsystemet har følgende tekniske spesifikasjoner:
• 100kW både som motor og generator
• AC sikring: Safe Turn Off
• DC sikring: Safe Turn Off
• DC Bus kontaktor for til og frakopling av DC Bus
• DC Bus for ladning og forbruk
• Virkningsgrad: 98%
• Kjøling via vann/glykol
• Dimensjon: bredde=215, lengde=499, høyde=99mm
• Vekt: 22kg
• Beskyttelse: IP67
4.2 Batterisystem
Kontroll systemet har følgende tekniske spesifikasjoner:
5 OPSJONER FOR HYBRID FREMDRIFT
5.1 Ladesystem for ladning av batterier fra land
5.2 AC grid til forsyning av hjelpesystem ombord
Inverteren har følgende tekniske spesifikasjoner: