Lite info om HDPE

Zero Corrosion HDPE gir null korrosjon, motstår tilsmussing, vedlikeholdes lett og har 50 års UV-beskyttelse.

Fire ganger levetiden

HDPE varer fire ganger lenger enn konkurrerende legeringer på grunn av sin robuste, holdbare HDPE-konstruksjon, gode design og strukturelle integritet

5 ganger lavere karbon HDPE-materialer og konstruksjonsenergi har et karbonavtrykk fem ganger lavere enn legering eller GRP.

Hvorfor HDPE?

Polyetylen (PE) er den mest populære plasten. I kommersiell bruk; den har blitt brukt til rør- og rørledninger, kabelbelegg, ark og geomembraner. Den viktigste produksjonsmetoden for HDPE er polymeriseringen av etylenet. Det ble oppdaget tidlig på 1950-tallet. HDPE ble et populært materiale for arbeidsbåter opp til 16 meter de siste 10 årene. HDPE kan brukes som et alternativt materiale for skipsbygging.

  • HDPE er et veldig trygt materiale. Den er veldig støtsikker i tilfelle grunnstøting.
  • HDPE levetid er opptil 50 år. Den har en veldig lav korrosjonshastighet.
  • HDPE er et termoplastisk materiale, derfor er det økonomisk med resirkulering.
  • HDPE skrog trenger ingen bunnstoffmaling. Det gir lave driftskostnader og mindre gift i sjøen/naturen.
  • HDPE har ingen kronisk sykdom som delaminering av GRP eller «osmose»
  • HDPE-båt er lettere enn aluminium og stål.
    HDPE-båter har automatisk ekstrafendere rundt skroget til båten som gir ekstra sikkerhet og beskyttelse.

HDPE (polyetylen med høy tetthet) er et sterkt og robust materiale avviket fra bensin. I motsetning til andre polyetylener er HDPE tung og fast. Omtrent 1,75 kg bensin brukes til å produsere 1 kg HDPE-råstoff. HDPE er lettere enn vann, og sammen med holdbarheten blir det et foretrukket materiale for marine formål. HDPE-båter kan formes ved støping og ekstruderingsmetoder. Den kan behandles i verksteder og kan sveises med spesielle metoder. Det er vanskelig å kombinere med lim. HDPE er et veldig sterkt materiale med en tetthet mellom 150000 – 400000. Det er motstandsdyktig mot vann og kjemikalier. HDPEs mekaniske sammensetning er ekstremt sterk når det gjelder støt og spenning. Normalt er strekkmotstanden som 225-350 kgf / cm2 og varmebestandigheten er over 100 ° C. HDPE er mye brukt i trykkrør, gassfordelingsrør, væskebeholdere, deler til maskiner og husholdningsapparater og i isolasjon. I det siste, på grunn av motstandsdyktighet mot vann, brukes den også i tank- og båtproduksjon.

Fordelene med HDPE i båtbygningen er;

  • HDPE-produserte båters levetid er lengre enn båter bygget med andre byggematerialer: På grunn av sin kjemiske sammensetning og sin natur er HDPE veldig holdbar mot aldring og korrosjon under marint forhold. HDPE-båtenes målte levetid er 50 år.
  • HDPE-båter er tilnærmet vedlikeholdsfrie: HDPE er et ikke etsende materiale. Oksygen, salt og vann har ingen innvirkning på HDPE. Det er ikke behov for bunnsmøring, maling, vinterlagring, tørrdokking etc.
  • HDPE-båter er veldig sterke: HDPE er et ikke-knekkbart materiale. Dens veldig tette og spenningsspredningsmotstand og sprekkløpsmotstand er høy, støtene forblir minimale skader. HDPE-båter er nesten umulige å ødelegge.
  • HDPE-båter er miljøvennlige: HDPE-båter er 100% resirkulerbare. HDPE-båter kan omsmeltes og omformes for gjenbruk. HDPE-båter krever ikke bunnstoffing og utgjør derfor ingen giftig forurensning for naturen.
  • HDPE-båter er komfortable: HDPE er ikke et stivt materiale. Derfor er HDPE-båter veldig komfortable, spesielt i sterke værforhold, og seiler mykere på urolig hav i forhold til de stive konvensjonelle båtene.

HDPE – DEN UKNUSELGE PLASTEN – 10 GRUNNER FOR Å VELGE EN HDPE-ARBEIDSBÅT

Ved å bruke HDPE SENKER KARBONFOTPRINTET 5 GANGER sammenlignet med aluminium.

Den gamle GRP-byggemetoden blir veldig lett skadet, det samme er RIB-rør av gummi. En stein, en støter på kysten og det er slutt på spillet. IKKE MED HDPE: et materiale i motsetning til noe annet båtbyggemateriale. Det er lett (lettere enn vann), slitesterkt (lett å resirkulere), inert (ingen syre påvirker overflaten) og uforgjengelig (vi inviterer deg til å bruke en hammer: vil ikke gjøre noe).

1. Super oppdrift – lettere enn vannHDPE er et multitalent materiale. La oss starte med dens tetthet: den kan variere fra 930 til 970 kg / m3. Det gjør HDPE lettere enn vann. Og det gjør HDPE ekstremt flytende, selv når den er under vann.

2. Null korrosjon – null vedlikehold Oksygen, salt og vann har ingen innvirkning på HDPE. HDPE vil ikke bli påvirket av tidens tann. Malingssystem: Foreldet. Saltvann: ingen grunn til å skylle. Enkelt sagt: HDPE gir null korrosjon, null vedlikehold.

3. Motstand mot marin vekst – ingen forurensning er nødvendig Med et HDPE-skrog trenger du aldri å takle marin vekst: det henger bare ikke fast. Så takket være den kontinuerlige, rene og glatte bunnen, holder den raske HDPE-båten sin. Uten antifouling, husk deg. Så ingen giftig forurensning, ingen miljøskader.

4. Aggressive væsker? Ingen skade gjort! Jobber du med kjemikalier eller drivstoff? Gode ​​nyheter: HDPE kan knapt påvirkes av aggressive væsker.

5. Høy slagfasthet – ikke redd for skarpe bergarter, RIB-rør blir raskt skadet når de støter på en skarp stein eller voll. Ikke HDPE. Dens viskøse og elastiske egenskaper forhindrer både deformasjon av sprekker. HDPE er både tøff og fleksibel takket være de elastiske egenskapene Et sterkt HDPE-skrog er perfekt hvis du jobber nær kysten.

6. Svart styrke: UV-motstand Ofte stilte spørsmål: Kan vi få båten i en annen farge? Nei. Vi bruker bare svart HDPE på grunn av UV-motstanden. Svart HDPE blandes med karbon, noe som forhindrer at materialet blir sprø på grunn av solens eksponering under tropiske forhold.

7. Produksjonsfleksibilitet Våre HDPE-båter er konstruert ved platesveising, noe som gir stor fleksibilitet i å lage en båt som er formet nøyaktig etter dine behov. Dette inkluderer installasjon av tilleggskomponenter som benker og oppbevaringsrom. Trenger du justeringer i utformingen? Lett som kake med HDPE.

8. Enkel å reparere Hva om du trenger å reparere noe på HDPE-båten din? Husk deg, dette er et stort IF, fordi disse situasjonene sjelden oppstår med HDPE. Vi får bare det spørsmålet mye. Svaret er enkelt: ethvert lokalt plastproduksjonsfirma kan gjøre det for deg. Eller gjør det selv – be oss om ditt eget sveisesett.

9. Lavt karbonavtrykk Karbonavtrykket ved HDPE-produksjon er 5 ganger lavere enn aluminium! Og det er bare ett aspekt når det gjelder holdbarhet. En annen: en HDPE-båt er uforgjengelig, så vil være hos deg i 10, 20, 30, 40 år.

10. Holdbarhet: 100% resirkulerbare. GRP-båter har begrenset levetid og er umulige å resirkulere. Det samme gjelder aluminium: metallforringelse vil sende en hvilken som helst aluminiumsbåt til skraphaugen på et tidspunkt. HDPE er imidlertid en annen historie. Den kan smeltes 100% og resirkuleres i en ny PE-blanding.

Hvorfor skal du smelte den, resirkulere den? Du burde ikke, du trenger ikke. Vi trodde bare du vil vite at du kan. Det er alt.